Zoek Advies

Sollicitatiebrieven

Wanneer rekruteerders moeten kiezen tussen twee aan elkaar gewaagde CV's, zullen ze dikwijls afgaan op de inhoud van de sollicitatiebrieven. Uiteraard kan je best voor elke job een aangepaste brief schrijven, maar voor een sterke brief is het goed om rekening te houden met een aantal algemene richtlijnen die we hierna bespreken.

 

Tijdens je online sollicitatie kan je een sollicitatiebrief meesturen met je CV. Wanneer je via de Solliciteer Online link solliciteert, kan je een nieuwe brief aanmaken en zo je sollicitatie personaliseren voor elke job, of je kan een reeds eerder aangemaakte brief selecteren. Je kan maximaal 5 brieven in je My Monster aanmaken en bewaren. Maar hoe begin je nu aan die brief? 

  • Ga op onderzoek: hoe meer je te weten komt over de noden van de werkgever, hoe beter je hierop kan inspelen in je brief.
  • Bepaal je eigen troeven: maak een opsomming van de belangrijkste redenen waarom jij een geschikte kandidaat bent.

Behalve de inhoud - kort en bondig - is de stijl belangrijk. Je brief moet enthousiasme uitstralen. Je motivatie leid je best af uit de jobomschrijving. Je brief bestaat uit drie onderdelen, die je onderling kunt verwisselen:

Opening

  • Hier leg je uit voor welke functie je solliciteert en waar je de vacature gevonden hebt. Als je reeds contact gehad hebt met een rekruteerder via telefoon of email, verwijs je daarnaar in je inleidingen.

 

Kern en motivatie

  • Omschrijf waarom je voor deze functie solliciteert en leg uit waarom het bedrijf of de organisatie je interesseert.

Slot

Beargumenteer waarom jij dé geschikte kandidaat bent voor de functie. Verwijs naar je opleidingen, je werkervaring, marktkennis of persoonlijke vaardigheden.

Probeer je in te leven in de denkwereld van de rekruteerder. Dat vereist kennis van de functie, de onderneming, de bedrijfscultuur en de bedrijfsfilosofie. Kijk naar woordkeuze, toon en stijl in de advertentie. Bestudeer ook de website van het bedrijf, jaarverslagen en folders.

Probeer een zo volledig mogelijk beeld van jezelf te geven: waar ligt je motivatie, welke uitdaging zie je en hoe verwacht je te functioneren? Het belangrijkste: wat is jouw unieke bijdrage aan het bedrijf? Met andere woorden: waarom ben jij geknipt voor die functie?

Ken jezelf: breng je kwaliteiten naar voren. Wees daarbij positief en laat geen twijfels blijken. Ben je ergens goed in, waarmee je je van anderen onderscheidt? Schrijf dat glashelder op, maar schets geen vals beeld van jezelf.

Informatie uit je curriculum vitae herhaal je niet in je brief en pas op dat je geen standaardbrief schrijft ('Naar aanleiding van...'). Hoe meer brieven de rekruteerder leest, hoe belangrijker het is om sterk uit de hoek te komen. Probeer uniek te zijn, maar overdrijf niet.

  • Vermijd dat je jezelf in je sollicitatiebrief uitvoerig of overdreven verkoopt. Zo'n ego-reclamefolder roept weerstand op. Hoe geschikt je ook bent, een bescheiden aanpak komt beter over.
  • Een korte en zakelijk toelichting als bijsluiter van je CV, waarbij je jezelf als het ware uitnodigt voor een gesprek, is voldoende.
  • Eindig je brief niet met een uitspraak over dat je hoopt dat de rekruteerder reageert. Dat is bedelen. Schrijf dat je vertrouwen hebt dat je kwaliteiten aansluiten bij zijn eisen. Tot slot merk je op dat je een mondeling toelichting wilt geven bij je achtergrond en motivatie.
  • Het belangrijkste is dat de brief zelfvertrouwen uitstraalt. Zorg dat je een aantrekkingskracht uitoefent op de ‘tegenpartij’.
  • Deel je brief in alinea's in van drie of vier zinnen.
  • Schrijf in de ik-vorm en spreek de lezer (de rekruteerder) rechtstreeks met u of je aan. Dat maakt je brief persoonlijk. Vermijd het begrip 'men'.
  • Val met de deur in huis en begin nooit met een open deur ('Internet groeit stormachtig').
  • Stijl- en spellingsfouten zijn uit den boze. Tip: lees je tekst woord voor woord van achteren naar voren - dé manier om tikfouten te achterhalen. Je brief laten nalezen door anderen kan ook helpen.

Zinnen

  • Vermijd zinsconstructies met veel werkwoorden (‘ik zou hebben gedaan'). Een zin heeft in principe één werkwoord: de persoonsvorm ('Ik doe').
  • Zinnen zijn hooguit twee regels lang en hebben hoogstens één bijzin. Wissel zoveel mogelijk lange en korte zinnen af.
  • Laat voegwoorden als: nog, dus, ook, eens, toch, nu, al, zelfs, natuurlijk, namelijk, weer etc. achterwege. Net als bijvoeglijke naamwoorden maken ze een tekst 'wollig'.

Tot slot

  • Heb je alles over jezelf verteld wat je kwijt wilt?
  • Behandel je alle punten die in de advertentie worden opgesomd?
  • Heeft je brief een logische volgorde?
  • Verzin een goede “uitsmijter”, de laatste zin van je brief moet overtuigend zijn!

Recentste jobs

Jobs Recruitment
Posted: 07/23/2014
Halle, 1500
Jobs Recruitment
Posted: 07/23/2014
Brussel, 1000
Jobs Recruitment
Posted: 07/23/2014
Genk, 3600
PWC Luxembourg
Posted: 07/23/2014
Locatie niet gespecifieerd
Axis
Posted: 07/23/2014
Brussels, 1000

Meer resultaten op maat?  Update je profiel

 
 
 

Monster Partners

Salesplaza
Sales jobs in België
Traininginfo
Professionele opleidingen
Assistantclub
Het startpunt voor assistenten en secretaresses

Monster Partners

Balingua
Online taalbad
HRMinfo
HR jobs in België
Loonwijzer
Bereken je salaris

Sollicitatiestrategie

Welk bedrijf past bij jou?
Welke soort organisatie bij jou past ligt aan je persoonlijkheid, smaak en je ervaring.

CV's en sollicitatiebrieven

CV en sollicitatiebrief
Kies je voor een lossere schrijfstijl? Of geef je liever een heel ernstige indruk?

Voor kandidaten

Loonwijzer
Bereken je salaris met de Monster Loonwijzer.
Opleidingen
Zoek een opleiding.
Jobs via Twitter
Volg Monster via Twitter.
Jobs op je iPhone
Download de Monster app en vind je ideale job, waar je ook bent.
Jobs op je iPad
Vingervlug naar je nieuwe job met de Monster app voor iPad.
Jobs op je Android
Installeer de app en vind je nieuwe job, waar je ook bent.

Voor werkgevers

Career Ad Network
Bereik actieve en passieve kandidaten met de juiste vacatures op honderden sites .
Marktmonitor
Trends op de Belgische arbeidsmarkt.
Monster Employment Index
Een maandelijkse analyse van miljoenen online jobs in Europa.
Productgamma
Producten en diensten van Monster.be.
Waarom Monster.be
Vind de perfecte match met Monster.be.
Waarom online recruitment
De belangrijkste voordelen van online recruitment.

Social Media

Monster op Facebook
Volg Monster.be op Facebook.
Monster via Twitter
Volg Monster.be via Twitter.
Ontvang jobs via Twitter
Volg de Monster Tweets die het best aansluiten bij jouw zoekcriteria.
Monster YouTube
Volg Monster.be op YouTube.

Andere nuttige links

Bedrijfspresentaties
Deze bedrijven werven aan!
Persruimte
Monster in de pers.
Virtual Job Fair
De virtuele jobbeurs van Monster.be.
Zoek jobs:
Voor werkgevers: Vacatures plaatsen | CV zoeken
Over Monster | Werken bij Monster | Info | Persruimte | Monster Netwerk
Algemene gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | Help | Security | Contacteer ons | Sitemap| Mobile
©2014 Monster.be - Alle rechten voorbehouden - U.S. Patents No. 5,832,497; 7,599,930 B1; 7,827,125 and 7,836,060 MWW - V: 2014.4.30.40-310
eTrustLogo