Zoek Advies

Open sollicitaties

Om een job te vinden, moet je opvallen! Jammer genoeg wordt er al gauw met honderden tegelijk gereageerd op de advertenties die je in kranten of op internet vindt. Een hele opdracht dus, om jezelf een beetje te onderscheiden van al die anderen. De oplossing: bied jezelf spontaan aan!

Helemaal geen gek idee als je bedenkt dat naar schatting ongeveer 15% van alle open sollicitaties succes schijnt te hebben. Lees hier hoe je je open sollicitatie zo succesvol mogelijk kan laten verlopen.

Als je uit jezelf wilt solliciteren bij een bedrijf is het van groot belang om het bedrijf goed te kennen. Je biedt je immers spontaan aan en dan moet je wel aangeven waarom je juist voor dit bedrijf gekozen hebt. Informatie inwinnen is cruciaal en dit kun je op de volgende manieren doen.

Kranten
Over grote bedrijven verschijnen regelmatig artikelen in kranten. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen van een bedrijf. Wat weet je over hun marktpositie, over hun winstgevendheid, over eventuele financiële of juridische problemen? Verdiep je ook in de sector waarin het bedrijf werkzaam is: wat zijn de grootste concurrenten en hoe doen die het?

Internet
Niet over alle bedrijven verschijnen regelmatig berichten in de pers. Wel heeft bijna elk zichzelf respecterend bedrijf tegenwoordig een eigen website waar veel informatie te vinden is. Een gemiddeld bedrijf zal zeker al het belangrijkste nieuws op hun website vermelden. Weet je niet wat het exacte internetadres van het bedrijf is, zoek dan via een van de vele zoekmachines die het internet rijk is. Via Google bijvoorbeeld kom je er altijd uit. Maar ook op Monster vind je honderden bedrijfspresentaties met een rijke informatie over de meest vooraanstaande Belgische en internationale bedrijven.

Bekenden
Het helpt natuurlijk altijd als er een bekende van je (vriend, familielid, oud-collega) binnen het bedrijf werkzaam is. Informeer bij diegene die jij het beste kunt benaderen voor je open sollicitatie en of je dit het best per telefoon, post of e-mail kunt doen. Vraag ook op wat voor een toon je de recruiter moet benaderen en wat je het beste wel en wat niet moet zeggen. Hoor die bekende helemaal uit, hoe meer informatie hoe beter!

Er zijn verschillende manieren om een bedrijf spontaan te benaderen. Hieronder zetten we de voor- en nadelen even op een rijtje.

Per telefoon
De telefoon is een snelle en makkelijke manier om te informeren of er binnen het bedrijf op korte termijn een vacature zal ontstaan. Ben je toevallig al op de hoogte dat er een vacature zal ontstaan, dan is het een mooie manier om je naam even te laten vallen en je enthousiasme te laten blijken.
Alleen een telefoontje is echter niet voldoende. Indien het bedrijf geïnteresseerd is, dan zal het altijd naar je CV vragen. Je hebt dan wel het voordeel dat je naam bekend in de oren zal klinken en de kans is groot dat je CV daarom met meer aandacht wordt gelezen.

Per post
Je kunt ook het telefoontje overslaan en meteen je CV met bijbehorende sollicitatiebrief toesturen. Het voordeel voor het bedrijf is, dat je ze niet overvalt. Dat kan ook een nadeel zijn, omdat ze hem daardoor misschien snel ter zijde schuiven. Zorg dus dat je opvalt en dat je vooral duidelijk maakt waarom je juist naar dit bedrijf een open sollicitatie hebt gestuurd.

Per e-mail
Uit een onderzoek van het Engelse recruitmentbureau Reed bleek dat 78 procent van de 400 ondervraagde recruiters de voorkeur geeft aan een kandidaat met een digitaal CV, indien er sprake is van gelijke geschiktheid. Ook bij een open sollicitatie geldt dat een digitale CV een geschikte manier is om een recruiter te bereiken.

Langskomen
Je kunt natuurlijk ook gewoon een bedrijf binnenstappen en jezelf en je CV op die manier presenteren. Dit kan het voordeel hebben dat je meteen ‘to the point’ kan komen en dat ze meteen een gezicht bij de persoon hebben.
Bij kleinere bedrijven kan dit een effectieve benadering zijn. De recruiter is vaak meteen de directeur en het is daardoor iets gemakkelijker om meteen de juiste persoon te spreken te krijgen. Bij grotere bedrijven valt het echter sterk af te raden. Het is hier vaak een hele zoektocht om de juiste persoon te vinden en die zal waarschijnlijk niet erg veel tijd voor je hebben.

Bij een open sollicitatie is de kans groot dat je niet meteen een reactie krijgt. Het bedrijf heeft misschien helemaal geen vacatures openstaan en is misschien daarom helemaal niet met het wervingsproces bezig. Dikke kans dat ze jou dan vergeten te bedanken voor je open sollicitatie. Maar misschien hebben ze wel degelijk interesse en is er iets anders tussengekomen, waardoor ze nog niet gereageerd hebben. Belangrijk dus om na een kleine tijd nog wat van je te laten horen. Geef niet te snel op!

Je kunt het bedrijf bijvoorbeeld vragen wat de kans is dat je een reactie krijgt. En of er überhaupt momenteel vacatures openstaan. Zo nee, vraag dan op welke termijn men die dan wel verwacht. Vraag dan ook of het zin heeft om in een later stadium nog eens terug te bellen. Blijkt men helemaal geen interesse in jou als kandidaat te hebben, vraag dan in elk geval waarom – je kunt er alleen maar van leren.

Recentste jobs

VeroTech
Posted: 10/31/2014
Locatie niet gespecifieerd
VeroTech
Posted: 10/31/2014
Locatie niet gespecifieerd
VeroTech
Posted: 10/31/2014
Locatie niet gespecifieerd
VeroTech
Posted: 10/31/2014
Locatie niet gespecifieerd
NETWERK
Posted: 10/31/2014
Meerdere locaties

Meer resultaten op maat?  Update je profiel

 
 
 

Monster Partners

Salesplaza
Sales jobs in België
Traininginfo
Professionele opleidingen
Assistantclub
Het startpunt voor assistenten en secretaresses

Monster Partners

Balingua
Online taalbad
HRMinfo
HR jobs in België
Loonwijzer
Bereken je salaris

Sollicitatiestrategie

Welk bedrijf past bij jou?
Welke soort organisatie bij jou past ligt aan je persoonlijkheid, smaak en je ervaring.

CV's en sollicitatiebrieven

CV en sollicitatiebrief
Kies je voor een lossere schrijfstijl? Of geef je liever een heel ernstige indruk?

Voor kandidaten

Loonwijzer
Bereken je salaris met de Monster Loonwijzer.
Opleidingen
Zoek een opleiding.
Jobs via Twitter
Volg Monster via Twitter.
Jobs op je iPhone
Download de Monster app en vind je ideale job, waar je ook bent.
Jobs op je iPad
Vingervlug naar je nieuwe job met de Monster app voor iPad.
Jobs op je Android
Installeer de app en vind je nieuwe job, waar je ook bent.

Voor werkgevers

Career Ad Network
Bereik actieve en passieve kandidaten met de juiste vacatures op honderden sites .
Marktmonitor
Trends op de Belgische arbeidsmarkt.
Monster Employment Index
Een maandelijkse analyse van miljoenen online jobs in Europa.
Productgamma
Producten en diensten van Monster.be.
Waarom Monster.be
Vind de perfecte match met Monster.be.
Waarom online recruitment
De belangrijkste voordelen van online recruitment.

Social Media

Monster op Facebook
Volg Monster.be op Facebook.
Monster via Twitter
Volg Monster.be via Twitter.
Ontvang jobs via Twitter
Volg de Monster Tweets die het best aansluiten bij jouw zoekcriteria.
Monster YouTube
Volg Monster.be op YouTube.

Andere nuttige links

Bedrijfspresentaties
Deze bedrijven werven aan!
Persruimte
Monster in de pers.
Virtual Job Fair
De virtuele jobbeurs van Monster.be.
Zoek jobs:
Voor werkgevers: Vacatures plaatsen | CV zoeken
Over Monster | Werken bij Monster | Info | Persruimte | Monster Netwerk
Algemene gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | Help | Security | Contacteer ons | Sitemap| Mobile
©2014 Monster.be - Alle rechten voorbehouden - U.S. Patents No. 5,832,497; 7,599,930 B1; 7,827,125 and 7,836,060 MWW - V: 2014.4.70.79-202
eTrustLogo